top of page

Står du upp för din hälsa?

Uppdaterat: 5 feb.


Att träna en timme och sedan sitta still i 11 timmar är inte direkt nyttigt eller hälsosamt, men faktum är att många av oss hamnar i den fällan.


Vi tror ofta att vi rör på oss tillräckligt under dagen, men forskning visar gång på gång att så sällan är fallet.

 

Stillasittandet, oavsett om vi tränar några dagar i veckan eller flera, utgör ändå ett av de största hoten mot vår hälsa idag. Studier visar att långvarigt stillasittande ökar risken för allt från hjärt- och kärlsjukdomar till diabetes och cancer.

 

Vad kan vi då göra för att förändra detta?

Det är bokstavligen talat - att ställa sig upp och stå för sin hälsas skull! Det handlar om att bryta stillasittandet regelbundet under dagen. Det räcker alltså inte med att träna 2-3 gånger i veckan.


Du kan utmana dig själv med att försöka stå upp och röra på dig varje 20:e minut under dagen, det räcker med 2-3 minuter.

Tips!Ställ in timer på mobilen och när den piper:
  • gör några arm-och bensträckare

  • gör 5-10 st knäböj

  • gör några stretchövningar

 Det behöver inte vara mer avancerat än så – det viktigaste är att du rör dig regelbundet under dagen.


Få in ståendet i vardagen

Andra saker du kan testa för att stå upp lite oftare under dagen:


  • ha stående eller gående möten

  • stå upp medan du pratar i telefon

  • stå upp medan du läser dina mejl

  • stå upp medan du scrollar genom sociala medier


Om du har ett höj- och sänkbart bord, ställ det på högsta läget när du slutar för dagen så blir det enkelt att börja nästa arbetsdag stående. 


Varje liten rörelse och varje stund du undviker att sitta stilla är ett steg i rätt riktning för din framtida hälsa.

Var medveten om hur mycket tid du tillbringar sittandes varje dag – om det är mer än 11 timmar, är det dags att göra en förändring.

 

Har du tips för att minska stillasittandet, både på jobbet och hemma? Dela gärna dina tankar i kommentarerna nedan och låt oss inspirera varandra till en mer aktiv livsstil!






15 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page